אורן יהי-שלום רב חילוני

16 דצמ 20192 דקות

טבעות בחתונה חילונית - מידע למתחתנים מאת רב חילוני

עודכן ב: 8 אפר 2022

טבעת נישואין וטבעת קידושין - מאיפה זה בא?

בימי קדם (מצרים העתיקה למשל) טבעות נהגו בשימוש יוקרתי - בעיקר לבעלי שררה (מלכים ושרים ) כהתפתחות של החותם האישי (כך ניתן היה לאמת מסמך שאכן המלך עצמו חתם עליו). ועם זאת כבר בתקופה הרומית (ובתרבויות אחרות כמו המינואית זה עניין קדום הרבה יותר) מצאנו שטבעת היא פריט יופי בשימוש נשים בעיקר. בתרבות ישראל נכנסה הטבעת כחלק מההשפעה הרומית ועד היום אין בהלכה כל איזכור לכך (אף על פי שיש מחכמי בבל שהתנגדו לה – כלומר מובן שהטבעת כן נהגה בזמנם). מעניין שמסכת קידושין התקבלה בעצמה בתקופה הרומית אך הטבעת הרומית נותרה מחוץ להלכה. ללא התייחסות.

עם הזמן התחבר מעשה הקידושין לעניין הענקת הטבעת –"פרוטה או שווה פרוטה" לפי בית הלל במסכת קידושין. בקיצור - טבעת נישואין או טבעת אירוסין זה מנהג שאימצנו מהסביבה, ולא במקרה סמלים רבים בחתונה "היהודית" משותפים גם בתרבויות מערביות רבות או אף כאן באזור ארץ ישראל (שהיה תחת השפעה הלניסטית).

טבעות נישואין וטבעות אירוסין בימינו

בימינו נהוג להחליף טבעות – וזה סמל יפה לשוויון והדדיות בחיים העתידיים. רק סמל. אם מישהי או מישהו חפצים בסמל אחר או מסתפקים בברכה ללא טבעת – זה גם נפלא לטעמי.

איפה שמים טבעת נישואין? באיזו יד שמים טבעת אירוסין? כל אלה שאלות שקשורות למנהגים שונים ואין בכך שום עניין משמעותי. בואו נהיה רציניים – אהבה, חברות, מחויבות, שוויון כבוד – אלה הדברים החשובים בחתונה. טבעות הנישואין זה סמל ולא מהות. מנהג ולא שום דבר בעל תוקף. לכן ראוי לטעמי להשאיר את הסמל היפה הזה (תרתי משמע) אבל לא להגזים בחשיבות פרטיו..

מוזמנים לפוסט אודות קידושין בחתונה חילונית

מידע נוסף באתר "טקס חתונה חילוני". מוזמנים לקרא מאמרים נוספים בבלוג שבאתר.

ניתן לפנות אליי בכל שאלה:

אורן יהי-שלום רב חילוני 054-3156150

Oren.yehishalom@gmail.com

ומעט פרטים עליי... אורן יהי-שלום, רב חילוני, מנחה טקסי חתונה ומרצה בתחומי תרבות ישראל:

משנת 1998 עד 2015 הקמתי וניהלתי את עמותת "חינוך ישראלי". בשנת 2006 הוסמכתי כ"רב חילוני". סיימתי MAבהצטיינות באוניברסיטת בר אילן ודוקטורט (PHD) בפילוסופיה של החינוך – חוקר את החינוך החילוני בישראל, וכותב ספרים בתחום. בשנת 2017 הקמתי את בית המדרש החילוני שיחה בגליל – שם תוכלו למצוא שלל הרצאות ומפגשי לימוד בנושא תרבות ישראל, פילוסופיה יהודית ועוד. בימים אלה שותף להקמת מכון "הגות" - לחקר חינוך יהודי חילוני.

    1740
    0