אורן יהי-שלום רב חילוני

9 פבר 20202 דקות

טקס נישואין רפורמי זה לא טקס חתונה חילוני

עודכן ב: 8 אפר 2022

מה ההבדל בין רפורמי לחילוני?

יש לי דודה שמדי פעם אומרת עליי שאני "רב רפורמי.." ואז אני מתקן אותה ואומר "חילוני.. רב חילוני.." אז היא ממשיכה ואומרת "כן כן.. רפורמי.." . טוב, זה קצת מצחיק.. אבל גם משקף בלבול נפוץ..

התנועה הרפורמית – ביקשה לתקן את הדת, בתוך המסגרת הדתית, לאור ערכי המודרנה. אז לא רק שהרפורמה היא תנועה דתית לשמה (כלומר קשורה בעבודת האל - פולחן ואמונה באל ) אלא שיש בה ממד נוסף: הרפורמה היא גם תנועה הקשורה להשתלבות היהודית בגלות (אמנסיפציה) . בכדי להשתלב באומה הגרמנית למשל, או האמריקאית – צמצמה הרפורמה את "היהדות" לדת פרטית. כזו שאין בה ממד לאומי – קולקטיבי. כמו נוצרי באמריקה, שהוא קודם כל אמריקאי בלאומיותו ואחר כך יכול להיות בן דת כלשהי.. כך גם יהודי רפורמי. זה העקרון. אבל רפורמים יש כל מני, וכמובן שהתנועה הרפורמית בישראל היא חלק מהתרבות הישראלית, ובכל זאת - מדובר בקהילות דתיות באופן עקרוני.

מה זו יהדות חילונית?

התנועה החילונית – זו משפחה נרחבת ובתוכה זרם גדול של לאומיים וכיום ציוניים אשר המשיכו לתפוס את היהדות כמכלול חיים רחב (תרבות על כל מרכיביה) שאותו יש לממש באמצעות חיים מלאים, כלומר מדינת לאום. כמו כל עם נורמלי, גם לנו יש תרבות הכוללת מורשת וערכים וסמלים שאותם אנחנו מקיימים ומפרשים באופן אוטונומי. "להיות עם חופשי בארצנו" כמו שאומר ההמנון. ערכי החירות והשוויון, שמתוכם צצה הריבונות הלאומית הרי הם נובעים ממקור משמעותי – האמונה באדם, בתוך טבע שאפשר לנסות להבין. תנועה לאומית לפיכך פועלת בחיי העולם הזה- וזה גם האופק שלה. מתוך כך יש בה ממד חילוני מובנה.

אז איך זה בא לידי ביטוי בטקס חתונה חילוני?

טקס חתונה חילוני מכוון אל בני הזוג כריבון העומדים במרכז הטקס. אין הלכה מחייבת אלא סמלים מעניקי השראה תרבותית. אין רב בעל סמכות מעל בני הזוג אלא מעשה אוטונומי של בני הזוג. הקהל אינו שם במקרה אלא מהווה חלק מרכזי בטקס הפומבי – שכן זהו טקס תרבותי בראש ובראשונה. (ולא מהלך משפטי שניתן לסגור בחדר צדדי). והעיקר – בחתונה חילונית אין סממני פולחן הפונה לעבר ישות חיצונית כלשהי – אלא שגב המכוון לבני האדם. שירה מרגשת, טקסטים מיוחדים הכוללים כמובן גם מילים וסמלים מן המסורת בפרשנות המעמידה את החיים שלנו כאן במרכז, ואת הערכים שלנו – בראשם חירות ושוויון ערך האדם. זוהי חתונה יהודית-חילונית.

אז מה נעשה עם סמלי מסורת שיש בהם אפשרות של פרשנות דתית?

לשם כך מזמין אתכם להכיר פוסטים נוספים:

איך בונים טקס חתונה חילוני?

שוברים כוס בחתונה חילונית

חפשו מאמרים נוספים בבלוג חתונה חילונית - באתר טקס חתונה חילוני

מוזמנים גם להתקשר ולהתייעץ בכל שאלה הרב ד"ר אורן יהי-שלום 054-3156150 - רב חילוני הומניסטי.

אורן יהי-שלום, רב חילוני, מנחה טקסי חתונה ומרצה בתחומי תרבות ישראל:

משנת 1998 עד 2015 הקמתי וניהלתי את עמותת "חינוך ישראלי". בשנת 2006 הוסמכתי כ"רב חילוני". סיימתי MAבהצטיינות באוניברסיטת בר אילן ודוקטורט (PHD) בפילוסופיה של החינוך – חוקר את החינוך החילוני בישראל, וכותב ספרים בתחום. בשנת 2017 הקמתי את בית המדרש החילוני שיחה בגליל – שם תוכלו למצוא שלל הרצאות ומפגשי לימוד בנושא תרבות ישראל, פילוסופיה יהודית ועוד. בימים אלה שותף להקמת מכון "הגות" - לחקר חינוך יהודי חילוני.

    320
    0